Theaterwezen zijn oude lampen die een mooi leven achter de rug hebben in het theater. Na jaren van trouwe dienst en vele sterren te hebben beschenen zijn de sporen van ouderdom zichtbaar. Bij de laatste elektrische NEN 3140 controle zijn ze helaas afgekeurd, en dan is er maar een oplossing: afschrijven. De investering om de lamp te repareren is voor een theater groot en daarnaast proberen ze duurzamer te worden door dit soort oude lampen te vervangen voor nieuwe LED lampen. Dus werden de lampen wees.
Studio Bor heeft zich over deze theaterwezen ontfermd en heeft ze met liefde nagekeken, aangepast en gerepareerd. Ze zijn nu klaar voor een nieuw leven bij jou in huis. Geef ze een mooi plekje zodat ze kunnen doen waar ze goed in zijn: stralen.
Theaters
De theaterwezen zijn afkomstig uit de volgende Utrechtse theaters.
ZIMIHC
ZIMIHC(Zat ik maar in Hoog Catharijne) is een stichting met een drietal theaters in de Utrechtse wijken Wittevrouwen, Overvecht en Zuilen. Het is ooit ontstaan uit de band van Appie Alferink, die begin jaren 80 muziek maakte voor het in aanbouw zijnde Hoog Catharijne. Toen een passant vroeg hoe de band heette, keken de bandleden elkaar met vraagtekens in de ogen aan. Toen keken ze achter zich en daar hing een advertentie voor Hoog Catharijne met de tekst: “Zat ik maar in Hoog Catharijne”. “Zo heten wij”, zei Appie, “zimihc”, en zo heet de band nog steeds (en binnenkort komt hun nieuwe album uit.)
Jaren later begon Appie de stichting met dezelfde naam die intussen is uitgegroeid tot wel drie theaters. Elk met een eigen karakter en variërende faciliteiten. Het zijn plekken waar jaarlijks honderden kunstenaars podiumervaring opdoen.
Rasa
Rasa was 45 jaar lang hét podium voor wereldmuziek in Utrecht, gevestigd aan de Pauwstraat 13a. In 1970 startte het als debatcentrum. Maar al snel werden er ook buitenfestivals georganiseerd voor immigranten. Later veranderde RASA in een podium voor wereldmuziek. Dat was eerst muziek uit de derde wereld, en vanaf 2000 kwamen er ook allerlei Europese wereldmuziek en mengvormen bij.
Tot het doek viel in 2017 groeide Rasa uit tot een podium met een internationale faam. In Utrecht gekend, in Nederland bekend, en in Europa wereldberoemd. RASA was toonaangevend in de wereld van de wereldmuziek. Vanuit het buitenland keek men naar Rasa om te zien wat er speelde: de sterren van de wereldmuziek.
Par

Theaterwezen zijn veelal nog Par64 armaturen, kortweg Par genoemd. Het is een echt werkpaard en houdt wel van een feestje: hij is makkelijk in te zetten en met wat meerdere op een rij en wat kleurenfilters heb je zo een disco. Par in de naam staat voor “Parabolic aluminized reflector” en de 64 slaat op de diameter van de lamp in achtsten van een inch. (dus +/- 20cm)
In het theater bevatte dit Par armatuur een persglaslamp van 1000 Watt (dat is een verbruik groter dan alle lampen bij jou thuis bij elkaar (ook voordat je led en spaarlampen kocht). Een persglaslamp is een met halogeen gas gevuld omhulsel met aan de ene kant een glazen lens en aan de andere kant een parabolische aluminium spiegel. Er tussen zit een langgerekt filament, waardoor de Par een ovale lichtvlek geeft.
Nu zit er een e27 fitting in, en kan je elke huis-tuin-en-keuken lamp erin schroeven. Zoals bijvoorbeeld een LED-lamp van de IKEA. Dat geeft wel ietsje minder licht, maar scheelt je al snel zo’n 989 Watt. Een besparing van meer dan 98,9%!
In het theater werd de kleur van het licht bepaald door een kleurenfilter. Dat is een verwijderbaar doorzichtig plastic vel met een bepaalde kleur dat je in een metalen frame kan schuiven (filterraam), en dit frame kon je vervolgens weer op het eind van de par monteren. Deze filters zijn er in alle kleuren van de regenboog, en elke kleur heeft een code. Rood is bijvoorbeeld 106, donkergroen is 124, en een hele donkere blauw is 195. (Kijk maar eens op http://leefilters.com/lighting). Studio Bor heeft voor een wit melkachtig kleurenfilter gekozen, een zo genoemd “frost filter” met code 216, en dat zorgt voor een zacht diffuus licht.